ראשי » מרכז המידע של יד לאחיות » מבחן ADL: מהו ומה בוחנים בו?

מבחן ADL: מהו ומה בוחנים בו?

מבחן ADL הוא המבחן הנפוץ כיום בישראל שבודק את האפשרות למימוש זכויות במסגרו שונות, בעיקר בביטוח הלאומי ובחברות הביטוח הפרטיות. המבחן בודק את רמת התפקוד היומיומי של קשישים ובוחן האם יש תלות באחר בהתמודדות היומיומית והאם למעשה יש צורך בסיוע.

מבחן  ADL

ראשי התיבות של מבחן ADL פירושן Activities of daily living. במהלך המבחן בודק רופא המתמחה בטיפול בקשישים מספר קריטריונים שבונים את שגרת חייו של הקשיש. קריטריונים אלו הם למעשה פעולות יומיומיות שעל הקשיש לבצע מדי יום. המבחן בודק האם הוא מסוגל לבצע את הפעולות לבדו או זקוק לתמיכה של שירותי סיעוד כדי לתפקד כראוי במהלך היום.

תוצאת המבחן, שנבדקת במספר נקודות עבור כל תחום הנבדק, תקבע האם הקשיש יכול לקבל גמלת סיעוד ובאיזה גובה, האם יוכל לקבל שירותי סיעוד קבועים באמצעות עובד זר או ישראלי והאם הוא יכול להתאשפז במוסד סיעודי.

אלו פעולות יומיומיות בודק מבחן ה ADL?

מבחן ADL בודק מספר פעולות יומיומיות שמרכיבות את סדר יומו של הקשיש. במידה והקשיש אינו יכול לבצע פעולות אלו או חלק מהן, נקבע ציון שלפיו בסופו של דבר יקבעו חברות הביטוח או הביטוח הלאומי את גובה הגמלה והזכויות שיינתנו לקשיש.

הפעולות הן:

רחצה: האם הקשיש יכול להיכנס לאמבטיה או למקלחת ולהתקלח לבדו. במהלך המבחן בודק הרופא האם הוא מסוגל לעשות פעולות כמו לפתוח את המים, להיכנס לבד אל המקלחת, להוריד את בגדיו וכדומה.

לקום או לשכב במיטה: המבחן בודק האם קשיש יכול לקום מהמיטה או לשכב בה ללא עזרה סיעודית או כל גורם אחר. הרופא יבקש מהקשיש לשכב במיטה ולקום ויבחן האם הוא יודע את רצף הפעולות לפני השינה או בקימה.

אוכל ושתייה: האם הקשיש יכול לאכול ולשתות לבדו, ללא עזרה של שירותי סיעוד או גורם אחר. בנוסף, בודק המבחן האם הוא יכול ליטול לבדו את התרופות שהינו לוקח מדי יום.

ניידות: המבחן בודק האם הקשיש יכול ללכת ולזוז בכוחות עצמו או זקוק לעזרה.

הליכה לשירותים: המבחן בודק האם הקשיש יכול ללכת בכוחות עצמו לשירותים והאם הוא למעשה שולט על צרכיו.

לבוש: המבחן בודק האם הקשיש יכול להתלבש לבדו או להחליף את בגדיו. במהלך המבחן יבקש הרופא מהקשיש להתלבש לבדו ויבדוק האם הוא מסוגל לעשות זאת.

האם יש צורך בהשגחה קבועה?

במידה רבה, דרך פעולות אלו ודרך ההתרשמות הכללית שנקבעת במהלך המבחן, בודק הרופא האם הקשיש זקוק להשגחה קבועה או במשך מספר שעות ביום. זוהי המטרה העיקרית של המבחן והתוצאה הסופית צריכה לשקף את מצבו של הקשיש ולאפשר לו לקבל עזרה יומיומית במידת הצורך.

למרות שהמבחן עשוי להיות מביך ולא נעים, זהו כיום מבחן התלות שעליו מסתמך הביטוח הלאומי וכן חברות הביטוח השונות.

[banner ]זמינים עבורכם 24 שעות ביממה – 077-7296023[/banner]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *