ראשי » מרכז המידע של יד לאחיות » מהי החמרת מצב אצל קשישים וכיצד מתמודדים איתה?

מהי החמרת מצב אצל קשישים וכיצד מתמודדים איתה?

מצבם של קשישים רבים משתנה בכל כמה חודשים. לעיתים מדובר בהזדקנות טבעית, כזו שמתחילה להקשות לאט לאט על ביצוע הפעילות השגרתית. אז יכול הקשיש, בעזרת משפחתו, לפנות לעזרה ולקבל סיוע בבית ועד טיפול סיעודי מתאים במקרים בהם הוא כבר אינו יכול לבצע את המטלות היומיומיות הבסיסיות. לאחר תקופה, חלה הידרדרות במצבו והסיוע הניתן לו כעת כבר אינו רלוונטי. זהו הזמן לבדיקה מחודשת עקב החמרת מצב.

החמרת מצב אצל קשישים

כיצד מתבטאת החמרת מצב?

החמרת המצב יכולה להיות קטנה או משמעותית. קשיש שקיבל טיפול סיעודי חלקי, למשל סיוע בשעות הבוקר או ניקיון הבית, מגלה שמצבו הבריאותי הפך חמור יותר והוא כבר אינו מסוגל לבצע פעולות כמו רחצה, התלבשות, הליכה לשירותים ואפילו אכילה.

ההחמרה יכולה להיות פיזית, בגלל הידרדרות במצב הבריאותי הכללי או בגלל מחלה מסוימת. היא יכולה להיות גם נפשית ורגשית – כאשר אותו קשיש כבר אינו מגיב קוגניטיבית ואינו מבין מה הוא צריך לעשות במהלך היום. המצב הזה מאפיין מחלות כמו אלצהיימר או דמנציה.

אצל קשישים בגיל מבוגר החמרת מצב יכולה להתרחש לאחר שנים של חיים מלאים וטובים, עם בעיות בריאותיות קלות בשל הזקנה. היא יכולה להתרחש גם תוך כמה חודשים, בעיקר אצל קשישים סיעודיים שסובלים מבעיות בריאותיות מהותיות.

כיצד להתמודד עם החמרת המצב?

השלב הראשון הוא לגשת לרופא המטפל ולבצע בדיקות מקיפות. הרופא המטפל יוכל לכתוב מכתב או לייצר דוח מצ"ב, שיוכל להקל על תהליך הגשת הבקשה לביטוח הלאומי. בשלב זה לרוב מעורבת המשפחה המורחבת בתהליך ולכן כדאי למנות מישהו שיהיה אחראי ויפנה לכל הגורמים מטעם אותו קשיש.

לאחר הפנייה לרופא, יפנה בן המשפחה וימלא טופס מיוחד של הביטוח הלאומי. טופס זה מתייחס להחמרת המצב ודרכו ניתן להתחיל את התהליך מול הביטוח הלאומי. חשוב להקפיד שכל הפרטים בטופס יהיו מדויקים, שכן הצהרה כוזבת פירושה ענישה.

המוסד לביטוח לאומי שולח בדרך כלל רופא מטעמו לבצע בדיקות ולבדוק האם יש צורך בכיסוי טיפול סיעודי מקיף יותר. במקרים רבים יוזמן אותו קשיש לועדה שתבדוק האם אכן יש החמרת מצב. ישנם מקרים בהם מסתפק הביטוח הלאומי בדו"ח מהרופא המטפל.

לאחר בדיקת כל הנתונים יחליט הביטוח הלאומי האם אושרו לאותו קשיש שעות טיפול סיעודי נוספות בהתאם לכיסוי הביטוחי. גם חברות הביטוח נוקטות פחות או יותר באותו התהליך.

מכיוון שמדובר בתהליך שיכול לקחת זמן, כדאי לפנות להחמרת מצב מיד כשמזהים סימני הידרדרות.

מה קורה אחרי שאושרה החמרת מצב?

הביטוח מקנה לקשיש שעות טיפול סיעודי נוספות ועד להשתתפות בטיפול של 24 שעות ביממה. בשלב זה יש לפנות לחברת שירותי הסיעוד ולקבל את הליווי בבחירת הטיפול הסיעודי המתאים לקשיש.

[banner ]זמינים עבורכם 24 שעות ביממה – 077-7296023[/banner]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *