קיבלתם תשובה שלילית לאחר מבחן תלות – מה ניתן לעשות?

מבחן התלות שקבע ביטוח לאומי כתנאי לקבלת גמלת סיעוד, הוא אחד המבחנים המרתיעים ביותר. עבור בני המשפחה ועבור הקשיש שצריך לעבור את המבחן, מדובר בחוויה שהיא לרוב לא נעימה. התחושה היא שמדובר במבחן גורלי מצד אחד ומצד שני מבחן שיכול לגרום למבוכה רבה אצל הקשיש ולקושי מנטלי.

המבחן כולל בדיקה של רופא או אחות שמגיעים מטעם ביטוח לאומי ומבקשים מהקשיש לבצע פעולות שונות, כמו ללבוש בגדים, לשטוף את הפנים, לחמם אוכל או להגיש אוכל לשולחן ועוד פעולות נוספות. המטרה היא לבדוק שהקשיש לא יכול להתמודד בעצמו עם פעולות יומיומיות קבועות שעליו לבצע מדי יום ובמידה ואכן אינו מסוגל לבצע אותן, הוא יוכל לקבל שירותי סיעוד לפי הצורך.

עבור משפחות רבות מדובר במבחן גורלי. מבחן שבא להציל את המצב הקיים ולשפר את איכות החיים של הקשיש וגם של בני משפחתו, שלרוב סועדים אותו בעצמם עד שתגיע העזרה המיוחלת.

מבחן התלות

מה קורה כאשר אחרי המבחן הקשה הזה מגיעה תשובה שלילית שלא מאפשרת קבלת שירותי סיעוד דרך קצבת הביטוח הלאומי?

התמודדות עם תשובה שלילית במבחן תלות

לביטוח הלאומי יש את היכולת לפסוק למעשה האם אותו קשיש יקבל את הגמלה ויוכל לקבל שירותי סיעוד במימון הביטוח, אבל אחרי המבחן לפעמים התוצאות לא מוכיחות קושי. ביטוח לאומי סופג ביקורת גדולה בשנים האחרונות על הנושא, אבל המבחן ממשיך להיות אומדן חשוב בדרך לקבלת הגמלה. מה קורה כאשר לא מקבלים תשובה חיובית?

אפשרות לערעור:

הביטוח הלאומי מספק אפשרות לערער על החלטת ביטוח הלאומי לאחר המבחן. כדי לערער יש לפנות לביטוח הלאומי ולעבור תהליך של מילוי בקשת ערעור, הגשת טפסים וחוות דעת רפואיות ועוד. לאחר הגשת כל החומר, ידון שוב הביטוח הלאומי בנושא ויקבע האם אותו אדם יוכל לקבל שירותי סיעוד בסיוע הביטוח הלאומי.

פנייה לחברות ביטוח פרטיות:

במידה ויש לקשיש פוליסות ביטוח פרטיות, קרנות גמל או חסכונות אחרים, יהיה ניתן לפנות ולנתב את הכספים האלו לכיסוי העלות של שירותי סיעוד. למרות שלא מדובר בעזרה מהמדינה, דבר שיכול לעורר תסכול גדול, עדיין במקרים מסוימים יש צורך מהותי בעזרה סיעודית בבית ולכן עדיף לנצל את המשאבים האלו ולפנות לביטוח הלאומי בהמשך הדרך.

סיוע חלקי:

במקרים מסוימים ביטוח לאומי יאשר שירותי סיעוד חלקיים, כלומר מטפל סיעודי שיגיע למשך כמה שעות ביום. אחרי מבחן התלות, יינתנו טווחי שעות עבודה שהביטוח הלאומי יכסה, אך לא מדובר בשירותי סיעוד 24 שעות ביממה.

למרות שמדובר בפשרה חלקית שעדיין תחייב את המשפחה לעזור ולהיות שם באופן יומיומי, עדיין ייתכן שמדובר בעזרה זמנית יעילה. לכן, כדאי לקבל את הסיוע ולפנות מאוחר יותר לתהליך חוזר או לעדכון בהרעת מצב, דבר שיכול להגדיל את רף הגמלה.

[banner ]זמינים עבורכם 24 שעות ביממה – 077-7296023[/banner]