ריכזנו עבורכם מספר שאלות ותשובות בנושאי טיפול וביטוח. נשמח להשיב לכם על כל שאלה ולייעץ לכם בבחירת השירות הסיעודי המתאים לכם ביותר.
אנו מאמינים שהדרך הטובה ביותר לקבל מידע אישי, המותאם בדיוק לצרכיכם ולרצונותיכם, היא פשוט להתקשר אלינו. הקשר הבין-אישי עם כל אחד מהמשפחות ומן המטופלים חשוב לנו מאוד, ותמיד נשמח לשמוע את קולכם ואף לפגוש אתכם פנים אל פנים.
עבור אלו מביניכם המעוניינים לקבל מידע כללי על טיפול סיעודי וכן על ביטוח סיעודי בטרם נשוחח, ריכזנו מספר שאלות מרכזיות והשבנו עליהן, על מנת שתקבלו את כל המידע הנחוץ לכם ותוכלו לבחור יחד איתנו את השירות המתאים לכם ביותר, שיינתן במקצועיות ובחיוך.
לכל שאלה בכל נושא, אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר – אנו זמינים עבורכם 24 שעות ביממה ומקדישים כל רגע ורגע עבורכם.
מאושפזים הנמצאים בבית חולים לאחר ניתוח, ובעלי ביטוח משלים מאחת מהקופות חולים זכאים לקבל החזר של כ – 80% מההוצאה על ידי הצגת חשבונית מס של חברת יד לאחיות.
גמלת סיעוד לקשישים ניתנת בתנאים הבאים:
א. הקשיש הינו תושב ישראל אישה מעל גיל 60, גבר מעל גיל 65.
ב. הקשיש מתגורר בקהילה – מי שמתגורר במוסד סיעודי או בבית אבות, וכן מי שמאושפז בבית חולים אינו זכאי לגמלה
ג. הקשיש נזקק במידה רבה לעזרתו של אדם אחר בעשיית פעולות היומיום, כגון התלבשות, רחצה, אכילה, או נזקק להשגחה בבית למען בטיחותו ובטיחות הסובבים אותו.
ד. הזכאות והיקף הגמלה נקבעים גם על פי גובה הכנסתו של הקשיש
ה. הזכאות מותנית בכך שהקשיש אינו מקבל קיצבה אחרת לשירותים (קצבה בגין נכות עבודה/כללית) מן המוסד לביטוח לאומי או גמלה לטיפול אישי/להשגחה מאוצר המדינה
כל העומד בקריטריונים אלו רשאי לפנות לביטוח הלאומי ולבקש גמלת סיעוד.
* הכיסוי מעניק פיצוי חודשי, למקרה בו המבוטח נזקק לעזרתו של אדם אחר בביצוע שלוש מתוך שש הפעולות היומיומיות הבאות ( או שתי פעולות, במידה ואחת מהן הינה אי שליטה על הסוגרים: ללכת, לקום ולשכב, להתלבש ולהתפשט, להתרחץ, לאכול ולשתות, ולשלוט על הסוגרים.
* הכיסוי מחשיב תשישות נפש כמצב סיעודי.
* הביטוח הסיעודי תקף לאורך כל החיים, ונכנס לתוקף מיד ביום ההצטרפות לתכנית, ללא תקופת אכשרה.
* הביטוח מעניק כיסוי מלא במקרה של מצב סיעודי שנגרם כתוצאה מתאונת דרכים או תאונת עבודה.
* הביטוח פוטר את המבוטח מתשלום פרמיות בתקופת תשלום הפיצוי החודשי.
* הביטוח מעניק זכאות לקבלת כיסוי חלקי גם במקרה של ביטול הפוליסה.
* הביטוח מעניק פיצוי למוטבים במקרה פטירתו של מבוטח שהוכר כסיעודי, לאחר פחות משנה ממועד תחילת קבלת הפיצוי החודשי.
* מבוטח אשר מצטרף לביטוח בגיל 20-55, יוכל בגיל 65 להגדיל את סכום הביטוח (עד 5,000 ש"ח ולא יותר מ – 20,000 ש"ח בסה"כ) ללא חיתום רפואי.
* הביטוח מעניק החזר של עד 80% מההוצאות בפועל בגין שיקום, לתקופה של עד 6 חודשים ועד 5,000 ש"ח בכל חודש.
* הביטוח מעניק החזר של עד 85% מן ההוצאות בפועל בגין מנוי למשדר קרדיולוגי לאחר אירוע לב – עד 150 ש"ח בכל חודש, לתקופה של 24 חודשים.
כדאי מאוד שתהיו מבוטחים בביטוח סיעודי, שניתן לרכוש באופן עצמאי כיחיד או כחלק מקבוצה מאורגנת ולהפעילו באמצעות קופת החולים. במידה ואתם זקוקים לשירותיה של מטפלת סיעודית בעקבות ניתוח, תוכלו לקבל החזר כספי משמעותי דרך הביטוחים המשלימים בקופת החולים. כדאי מאוד לבדוק את זכאותכם למימון או להחזר כספי, על מנת שלא תשלמו יותר ממה שאתם נדרשים.
אנו ב"יד לאחיות" מציעים לכם ולבני משפחתכם שני סוגי שירותים בתחום המטפלות הסיעודיות המגיעות היישר לביתכם:
* מטפלת סיעודית בהשגחה פרטית במשרה חלקית – מטפלת סיעודית, אחות מוסמכת או אחות מעשית, בהתאם לצרכי המטופל, תגיע לביתכם מספר פעמים בשבוע (או בכל ימי השבוע) למשך מספר שעות ותעניק למטופל טיפול רפואי, כגון ביצוע בדיקות וסיוע בנטילת תרופות, לצד טיפול אישי – עזרה ברחצה, אכילה ועוד פעולות שייתכן והוא מתקשה לבצע בעצמו.
* מטפלת סיעודית בהשגחה פרטית במשרה מלאה – אחות מוסמכת, אחות מעשית או מטפלת סיעודית תשהה בביתכם במשך 24 שעות ביממה, תלווה את המטופל באופן צמוד ותעניק לו שירות מלא ומקיף, הכולל טיפול רפואי, טיפול אישי וכן טיפול ביתי – ניקיון וסידור הבית, בישול, קניות וכל מה שהמטופל זקוק לו על מנת לחיות בביתו בנוחות ובנועם.
הפעלת השירות נעשית במספר צעדים פשוטים, ללא בירוקרטיה מורכבת וללא תהליך המתנה ממושך – אלא באופן מיידי, על מנת להיענות לצרכיכם מוקדם ככל האפשר:
* יוצרים קשר איתנו לקבלת פרטים מלאים ומקיפים ולאחר מכן עם קופת החולים אליה אתם משתייכים או עם החברה שבמסגרתה אתם מבוטחים, לבירור היקף הזכאות.
* מתחילים להיעזר בשירותיה של אחות פרטית, שהותאמה במיוחד לצרכיכם ע"י "יד לאחיות", בהתחשב בסוג הניתוח, בהתמחותה של האחות ובבקשות המטופל. צוות "יד לאחיות" מורכב מאחיות פרטיות מיומנות ומנוסות.
* בתום הטיפול, מקבלים מ"יד לאחיות" חשבונית, אותה מעבירים לקופת החולים או לחברת הביטוח לשם קבלת החזר בהקדם.
טיפול סיעודי מוצע לא רק לקשישים סיעודיים, אלא גם לאנשים שמתמודדים עם מצב בריאותי שאינו תקין. ניתן לקבל עזרה סיעודית בבית ובמסגרות טיפוליות דרך הביטוח הלאומי ודרך חברות הביטוח הפרטיות. הסיוע ניתן למי שעבר ניתוח ולפניו תהליך שיקומי קשה, מתמודד עם מחלה קשה או הגיע למצב שבו אינו יכול לתפקד בעצמו.
תהליך קבלת התמיכה מהביטוח הלאומי נפרש לאורך כמה חודשים וכולל בדיקות רפואיות, הגשת טפסים, בקשה לחוות דעת מרופאים מתמחים ועוד – בהתאם למקרה.
שירות אחיות לילה הוא שירות המופעל על ידי חברת יד לאחיות. השירות מאפשר למשפחות הזקוקות לסיוע של אחות לילה בטיפול בקשיש או אדם במצב סיעודי בשעות הלילה להשאיר את בן המשפחה עם איש מקצוע מיומן לאורך שעות הלילה. השירות מעניק שקט נפשי למשפחות רבות ומאפשר להן להתמודד עם שגרת היום ביתר קלות
כדאי לפנות לקבלת עזרה סיעודית לאחר טיפול רפואי עבור מי שאינו יכול לתפקד באופן עצמאי לאחר הטיפול הרפואי או לחילופין עבור קשיש או קשישה שאינם מסוגלים לתפקד בכוחות עצמם. מומלץ לא להמתין עם הפנייה לעזרה סיעודית עד שהמצב מחמיר מאד ולהתחיל את התהליך ברגע שניכר כי לא ניתן לתפקד כמו בעבר.
בחירת מטפל או אחות סיעודית הוא תהליך שכולל פגישות של המועמדים עם בני המשפחה הרלוונטיים, מפגש עם הקשיש או עם המטופל כדי לבדוק האם ישנה התאמה וכן בירור מול החברה המעסיקה לגבי שאלות ספציפיות. אנחנו ביד לאחיות מלווים אתכם בתהליך הבחירה ומספקים מספר מועמדים או מועמדות לבחירה.
שירות אחיות סיעודיות או מטפלים סיעודים ניתן גם לקשישים שמתגוררים בדיור המוגן. במסגרת זו הקשיש או משפחתו הם האחראים על המטפל הסיעודי ופועלים מול החברה המעסיקה, ללא קשר למסגרת הדיור המוגן שבה הוא נמצא.
שאלת הזמן היא שאלה אישית ומשתנה ממקרה למקרה. תהליך קבלת עובד סיעודי כרוך במילוי טפסים בביטוח הלאומי, פנייה לחברות ביטוח ולחברות כוח אדם מתמחות. במקרים מסוימים כרוך התהליך גם בבדיקות רפואיות, בקבלת ניירת מרופא או מקופת החולים ועוד תנאים מקדימים, הנדרשים לפי המקרה הספציפי. כתוצאה מכך, קשה לחזות מתי יגיע המטפל הסיעודי ויתחיל את עבודתו. לרוב, התהליך אורך בין מספר שבועות למספר חודשים.
המטפל הסיעודי שנבחר להצטרף אל המשפחה יכול להיראות מקצועי, מנוסה ומתאים לקשיש מהרגע הראשון, אך לאחר מספר שבועות ניתן לראות האם החיבור היה טבעי וטוב. במקרים רבים יש צורך בהחלפת המטפל במישהו אחר, שייצור חיבור טוב יותר עם הקשיש או המטופל.
ניתן בהחלט להחליף את המטפל הסיעודי. כדי לעשות זאת יש לפנות לחברה האחראית ולבקש להעביר את המטפל למשפחה אחרת ולפגוש מטפלים פוטנציאליים אחרים. התהליך יכול לארוך מספר שבועות ואפילו חודשים, בהתאם לנתונים כמו האזור בארץ, מספר המטפלים המחפשים עבודה, האם יש להביא מטפל מחו"ל או לבחור מטפל מהארץ וכדומה.
מטפל סיעודי זכאי לצבירת ימי חופשה ולחופשים מסודרים כמו כל עובד אחר במדינה, בין אם הוא עובד זר או בעל אזרחות ישראלית. על פי החוק מטפל ששוהה בבית הקשיש במשך כל ימות השבוע ומתגורר עמו זכאי ל-36 שעות חופש בכל שבוע. בנוסף, הוא צובר באופן קבוע ימי חופשה לפי החוק בישראל.
מטפל סיעודי שמועסק בין שנה לארבע שנים אצל קשיש זכאי ל-12 ימי חופשה במהלך כל השנה. עובד שמועסק למעלה ממספר שנים אלו זכאי להעלאת סך ימי החופשה הנצברים בכל שנה מדי כשנתיים. בסיום עבודתו זכאי המטפל לפדיון ימי החופשה לפי 186 ש"ח לכל יום חופשה.
קשיש שעבר תהליך קבלת שעות טיפול סיעודי במסגרת שירותי ביטוח לאומי או חברות הביטוח הפרטיות זכאי במידה וחלה הרעה במצבו להגדלת שעות הטיפול. כדי להגדיל את מכסת השעות יש לפנות לביטוח לאומי ולהצהיר על הרעה במצב הגופני. במסגרת תהליך זה יגיע לבית רופא שיבדוק את הקשיש או יסופקו מסמכים רפואיים המאשרים את הרעת המצב, על ידי הרופא המטפל.
הביטוח הלאומי ידון בבקשה ויוכל לאשר בהתאם להחלטה מספר שעות טיפול בהקף גדול יותר. זהו תהליך שעשוי לקחת מספר שבועות עד מספר חודשים ולכן חשוב להתריע על הרעה במצבו של הקשיש מוקדם ככל הניתן
הרעת מצב היא ביטוי שבו משתמשים בין היתר גם במערך הגריאטרי והסיעודי. בדרך כלל זהו מצב טבעי שבו המשפחה מבחינה שהקשיש סובל מבעיות רפואיות רבות יותר ומצבו מידרדר. במקרה של הרעת מצב ניתן להגדיל את מספר השעות שמקבל הקשיש לעזרה סיעודית ולכן חשוב להיות עירניים ולפנות במצב זה לביטוח לאומי ולקופת החולים.
לרוב, התהליך יכלול בדיקה של רופא מטפל והצגת דו"ח שמאשר שאכן חלה הרעה במצב הבריאותי, הנפשי או הסיעודי של הקשיש. עם הדו"ח הזה ניתן לגשת לביטוח לאומי או לחברת הביטוח ולקבל כיסוי על מספר שעות טיפול רבות יותר.
עובד סיעודי צמוד מלווה את הקשיש לרוב כשהוא מתגורר בביתו או מגיע למספר שעות בכל יום. כאשר הקשיש מתאשפז בבית החולים לצורך טיפול רפואי, יכול המטפל הסיעודי להתלוות אליו.
למעשה מדובר ביתרון חשוב. בעידן שבו בתי החולים עמוסים, הקשיש יזכה לטיפול קשוב, צמוד וחם יותר במהלך שהותו בבית החולים. הוא יוכל להנות ממטפל צמוד שידאג לרווחתו בכל שעות היום וימשיך את שגרת המטלות של האכלה, הלבשה, מקלחת, לקיחת תרופות ושאר המשימות גם בעת השהות בבית החולים.
על מנת לקבל עזרה סיעודית עבור קשיש או בן משפחה, יש לפנות לביטוח לאומי ולברר האם הוא עומד בתנאי הזכאות שהגדיר המוסד. זהו תהליך בירוקרטי שכולל בדיקות של צוות הביטוח הלאומי, בדיקות רפואיות והגשת ניירת.
לאחר מכן, נשלחת אחות סיעודית או מגיע רופא לבית כדי לפגוש את הקשיש. לאחר המפגש קובע צוות הביטוח הלאומי שדן בתיק האם יש זכאות לשעות טיפול סיעודי וכמה שעות ניתנות לכך.
עבודתו של המטפל הסיעודי כרוכה לא פעם בפרידה, שאינה פשוטה, מקשישים שהלכו לעולמם. במקרים רבים מדובר במערכת יחסים קרובה שנרקמת בין הקשיש לעובד. לאחר לכתו של הקשיש, עובד סיעודי זוכה לתמיכה של החברה בה הוא עובד עם עובדת סוציאלית או פסיכולוגית שמסייעים לו להמשיך הלאה.
מבחינה תעסוקתית, פונה העובד לחיפוש עבודה אצל קשישים או חולים סיעודיים חדשים, כאשר הוא ניגש דרך החברה שבה הוא עובד לראיונות עבודה וממשיך למסגרת חדשה.
מחלקות הרווחה בעיריות ובמועצות המקומיות בהחלט אמורות לשמש ככתובת יעילה עבור משפחות שמתמודדות עם הזדקנות ההורה. במקרים רבים דווקא דרך מחלקת הרווחה אפשר לקבל הכוונה וייעוץ, לקבל תרומות והנחות בקניית ציוד סניטרי ואפילו להירשם למפעל הזנה שכולל הבאה של ארוחות חמות מדי יום. בכל ראשות מוניציפלית יש מחלקת רווחה שקובעת את המדיניות בכל הקשור לקשישים ביישוב והפעילות בתוך המחלקה משתנה לפי כוח האדם, התקציבים ועוד.
עובד זר זכאי לחופשה שנתית של 16 יום החל מהשנה החמישית לעבודתו בישראל. בשנה השישית והשביעית הוא מקבל ימי חופשה נוספים וכך הלאה. העובד יכול לבקש לנסוע ולבקר את בני משפחתו בארץ מולדתו לפי סיכום עם המשפחה. במהלך החופשה הוא יוחלף על ידי עובד זמני, שעבורו צריכה המשפחה לבקש אשרת עבודה זמנית.
אחוזי הנכות לחולה סיעודי נקבעים באמצעות ועדה הבודקת את מצבו הרפואי של החולה. הועדה מחייבת את החולה ומשפחתו להגיש טפסים לאישור אחוזי הנכות ולגבות את הבקשה עם מסמכים רפואיים המאשרים כי מצבו בעייתי.
הועדה יכולה לדרוש מהמטופל לעבור בדיקות רפואיות, חוות דעת פסיכיאטרית, חוות דעת של מומחים מטעמה ושיחה עם עובד סוציאלי, בהתאם למצבו. לאחר בדיקת כל הנתונים דנה הועדה בתיק וקובעת את אחוזי הנכות.
במידה ונפסקו אחוזי נכות שאינם תואמים את מצבו הבריאותי של המטופל, ניתן לערער לביטוח הלאומי או להגיש בקשה לחישוב מחדש של אחוזי הנכות בעקבות הרעת מצבו.